اخبار

علی طالبی-ساختار ، اهداف و اختیارات اعلامی در اساسنامه سازمان توسعه مکران قابلیت تحقق دارد اما کافی نیست

علی طالبی معاون اجرایی و نظارت عملیاتی دبیرخانه شورای توسعه مکران پس از نشست با نمایندگان دستگاه های اجرایی در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در روز دوشنبه مورخ 17 مهر 1402 گفت: شاکله و ستون فقرات اصلی یک سازمان، اهداف و راهبردهای تعریف شده و اختیارات برای آن سازمان است. به تعبیری روشن تر موفقیت یک سازمان  ارتباط مستقیم با اهداف، ظرفیت های تعریف های شده برای تصمیم گیری فوری و علاج بخش ، پیش بینی محدودیت ها و تسریع در راهکارهای عملیاتی دارد. به هر میزان که برنامه های تعریف شده برای سازمان قابل دسترس و عملیاتی و متناسب با ظرفیت های بومی و محلی و تطبیق با اهداف بالادستی باشد؛ به همان نسبت در خروجی عملکرد آن سازمان موثر واقع خواهد شد. با همین نگاه تلاش شده اساسنامه سازمان توسعه مکران در دبیرخانه با نگاه فراملی و متناسب با رویکرد مدیریت مشارکتی با مردم برای رسیدن به پیشرفت و توسعه و محرومیت زدایی با در  نظر گرفتن کلیه ظرفیت و مزیت ها ی این منطقه تنظیم شده است که البته در گذر از مراحل تصویب در کمیسیونهای و هیات محترم دولت دچار تغییراتی شد . هم اکنون لایحه اساسنامه سازمان توسعه مکران بعد از تصویب یک فوریت در نوبت بررسی برای تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی است که امید است با همان نگاه همدلانه و همکاری جویانه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بتوانیم با تصویب نهایی اساسنامه سازمان توسعه مکران با نگاه ارتقاء جایگاه فعلی گامی ماندگار برای توسعه منطقه مکران برداریم. در همین ارتباط علی طالبی معاون اجرایی و نظارت عملیاتی دبیرخانه شورای توسعه مکران در نشست صمیمی با  نمایندگان دستگاه های اجرایی برای نهایی شدن اساسنامه در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی”به تشریح برنامه ها و راهبردهای تعریف شده در اساسنامه سازمان توسعه مکران پرداخت.

چه ضرورتی دارد در منطقه مکران سازمانی مستقل با اختیارات خاص تعریف شود ؟

لازم می دانم با تشکر از اهتمام مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و کلیه همکاران در دستگاه‌های اجرایی برای کمک به تصویب اساسنامه و تأسیس سازمان توسعه سواحل مکران،  ابتدا عرض کنم  هم به لحاظ الزامات قانونی و هم به لحاظ تکالیف اجرایی و عملیاتی برای دولت و حاکمیت و هم به لحاظ نگاه توسعه ای و حمایتی  و همچنین نگاه رقابتی در عرصه های فراملی و بین المللی ایجاد سازمان توسعه ضرورت دارد که پرداختن به این موضوع فرصت دیگری میخواهد  نظر بنده این است که اساسنامه توسعه سواحل مکران در تمام جهات شکلی و محتوایی امکان عملیاتی شدن دارد اما کافی نیست. برای درک اهمیت وجود سازمان توسعه مکران نیازمند توجه به الزامات توسعه منطقه مکران به لحاظ زیرساخت های ارتباطی و روبناهای فرهنگی و اجتماعی توسعه ای هستیم. منطقه مکران با اینکه از ظرفیت های بی بدیلی نظیر دسترسی به دریای آزاد و وجود مناطق و مناظر طبیعی گردشگری و کشاورزی وحضور مردمی تلاشگر برخوردار است اما طی سالیان گذشته به خاطر فقدان برنامه راهبردی  وعدم ایجاد زیر ساختهای اساسی و پایین بودن شاخصهای توسعه یافتگی منطقه در تمام ابعاد به توسعه شایسته نرسیده است.

به عبارتی دیگر این منطقه آنچنان که بایستی مورد توجه دولتمردان در طول ادوار گذشته قرار می گرفت؛  بنا به دلایلی توجه لازم صورت نگرفته است و اساسا بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است که اهمیت پیشرفت مکران وارد ادبیات دولت طی سالهای اخیر می شود. اگر به قبل بازگردیم و منویات و انتظارات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را در خصوص چرایی توجه به سواحل مکران را مطالعه کنیم متوجه  خواهیم شد اگر ایشان از سواحل مکران بعنوان گنج پنهان یاد میکنند بخاطر احاطه و اشرافیت معظم له به منطقه است. معظم له ازسال 1383 تاکنون بطور جدی در این زمینه متذکر شده اند. ماده 68 قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور با همین رویکرد تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است ، لذا تلاش شده با آسیب شناسی گذشته، اشرافیت به موضوعات منطقه و شناخت  ظرفیت و مزیت های توسعه ای  اساسنامه پیشنهادی تنظیم و برای تشکیل سازمان توسعه با تصویب هیات محترم دولت با دو فوریت به مجلس ارسال شد

اساسنامه ای که باید در سال 1395 به تصویب می رسید  و برنامه های مورد نظر توسعه زیرساختی صورت می گرفت تاکنون حاصل نشده است. البته با آغاز به کار دولت سیزدهم، توجه به مناطق محروم در رئوس برنامه ها قرار گرفت و برای همین منظور توسعه منطقه مکران به صورت ویژه در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت. با همین نگاه دبیرخانه شورای توسعه مکران متناسب با  ماده 68 قانون احکام دائمی با رویکرد  سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی افزایش توان مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور؛ حمایت دولت از سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته، توسعه اقتصاد و دریای جنوب کشور؛ ایجاد مناطق مهم اقتصادی، بهره مندی جامعه محلی و استفاده از سرمایه هاو فرصت های بین المللی به دنبال توسعه شتابان منطقه است.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای توسعه مکران در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن اشاره به برخی مفاد قابل اتکا در اساسنامه  به حمایت از سرمایه گذاری در بخش خصوصی و تعاونیها از طریق مشارکت، کاهش مخاطره و امنیت سرمایه گذاری و تدوین و ابلاغ مشوقها و تسهیلات برای سرمایه گذاران (تجار محلی، داخلی و خارجی) اشاره کرد و گفت: بخش مهمی که میتواند در توسعه منطقه و کشور بسیار موثر باشد جذب و تشویق سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان عزیر خارج کشور است لذا جذب سرمایه گذاری خارجی از طریق مشارکت و سرمایه گذاری مستقیم و سایر روش های قانونی مورد توافق برای سرمایه گذاری در بخش تولید، تجارت گردشگری و شیلات است، مورد توجه در اساسنامه می باشد.

وی همچنین بکارگیری ظرفیت های اجرایی، مالی دستگاه های اجرایی کشور در بخش زیرساختهای عمرانی، بهداشتی و آموزشی در منطقه برای توسعه و ایجاد رفاه برای ساکنین در منطقه را  از امور بسیار مهم دانست و گفت: در این رابطه استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی در پیاده سازی سیاست های توسعه ای و برنامه های راهبردی در منطقه مورد توجه قرارگرفته است.

طالبی خاطر نشان کرد: یکی از هدفهای قابل توجه در توسعه منطقه مکران که مورد عنایت نماینده ویژه محترم رئیس جمهور و دبیر شورا جناب آقای دکتر دهقان نیز هست، جلب مشارکت و جذب همکاری های نهادهای عمومی، عمومی غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی است که با این فرآیند میتوان  به مدد مدیریت مشارکتی با مردم در راستای پیشرفت و آبادانی منطقه و به تبع آن به برنامه کاهش فقر و محرومیت دست یافت.

یکی از موانع اساسی برای اشتغال و کارآفرینی در کشور فرآیند طولانی و طاقت فرسای صدور مجوزات قانونی تولید و ارائه خدمات فنی و مهندسی در کشور است. موضوعی که دولت مردمی سیزدهم نیز برای غلبه برآن تمهیدات خاصی اندیشیده است در همین رابطه در اساسنامه سازمان توسعه سواحل مکران به این موضوع پرداخته شده و تلاش خواهد شد موانع ورود به کسب و کار و اخذ مجوزها بطور کامل بر طرف گردد و زمان صدور و تحویل مجوزها به سطح استاندارد جهانی برسد.

طالبی  در پایان این نشست گفت: اساسنامه تنظیمی در حال بررسی در مجلس و مقابل نظر کارشناسان و فرهیختگان دانشگاهی و اجرایی و قانون گذاری قرار دارد  اما اجرای طرحی نو حتی قانون متعالی حسن نیت می خواهد و رسیدن به پیشرفت و توسعه اراده، حمیت و تلاش دلسوزانه می خواهد و گرنه مطمئن باشیم ایراد گرفتن بدون پیشنهادات سازنده و درجا زدن به توسعه کمک نخواهد کرد. (دوصد گفته چون نیم کردار نیست)

درنظر داشته باشید کشورهای همسایه و رقیب ما در تمام حوزه های توسعه از ما جلو افتاده اند با این روند سرعت عملی که ما داریم نه اینکه سبقت نخواهیم گرفت بلکه به افقها و برنامه های ترسیمی نخواهیم رسیدو مزیت های رقابتی و ظرفیت ها را در کوتاه مدت از دست خواهیم داد چرا که کشور های همجوار ما مزیت ها و مشوق های زیاد متدهای خاص و نوآورانه ای را برای جذب سرمایه گذاران و تجار دیگر کشور تأمین کرده اند.

بعنوان خادم و کوچکترین عضو در دبیرخانه توسعه مکران برای خدمتگزاری ملت و مردم شریف ساکن در منطقه مکران از همه کسانی که میخواهند امور و ماموریتهاو تکالیف بجا مانده در مسیر درست قرار گرفته و با سرعت و دقت متناسب پیش رود ضمن حمایت از تصویب اساسنامه ای پویا و مترقی برای توسعه توسعه سواحل مکران تلاش نمایند فرآیند تصویب و ابلاغ در کمترین زمان انجام پذیرد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا