اخبار

محققان دانشکدگان کشاورزی دانشگاه تهران موفق به تولید بذور هیبرید شدند

در نشست انعقاد تفاهم‌نامه با شورای توسعه سواحل مکران، با حضور دبیر اجرایی شورای توسعه مکران و استاندار البرز عنوان شد

سید محمدعلی ابراهیم زاده موسوی روز چهارشنبه در نشست انعقاد تفاهم نامه با شورای توسعه سواحل مکران که در سالن مرکزی شورای دانشکدگان با حضور دبیر اجرایی شورای توسعه مکران و استاندار البرز برگزار شد، افزود: اکنون در برنامه کلان به دنبال سرمایه‌گذاری برای تولید انبوه این بذور هستیم و در همین راستا قرار است تا اراضی کشاورزی دانشکدگان و مابقی اراضی البرز را تبدیل به قطب تولید نهاده‌های کشاورزی کنیم ضمن اینکه اراضی این مجموعه را به نام البرز نامگذاری کنیم.

وی با بیان اینکه این طرح را به عنوان درٌه نهاده‌ها، نامگذاری کرده‌ایم، اظهار داشت: اکنون در حال مذاکره با سرمایه‌گذاری هستیم ضمن اینکه استاندار البرز نیز از این طرح پشتیبانی کرده و در قرارگاه امنیت غذایی مطرح شده است.

ابراهیم زاده موسوی با بیان اینکه با اجرای این طرح البرز پایلوت کشوری برای تولید دانش بنیان شروع به کار می‌کند، گفت: هم اکنون محققان دانشکدگان کشاورزی ومنابع طبیعی دانشگاه تهران بذور هیبرید تعدادی از محصولات را که تا پیش از این به صورت وارداتی بود را به تولید انبوه رسانده‌اند.

وی دومین حلقه زنجیره ارزش غذایی را تولیدات کشاورزی عنوان کرد و افزود: در این بخش فرآوری محصولات کشاورزی در حلقه بعدی جای دارد و پس از آن توزیع، تجارت و واسطه گری و صادرات این محصولات می باشد و در نهایت فروش و عرضه محصولات جایگاه آخر را دارد.

وی اظهار کرد:‌ در تمام این حلقه‌ها بخش تحقیقاتی خود را گسترش داده ایم و از فناوری های نوین در خاک، آب و بهره‌وری از تولیدات کشاورزی و دامی استفاده کرده‌ایم.

دانشکدگان رتبه ۳۸ جهانی در صنایع فرآوری محصولات را دارد

رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه این دانشکدگان در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی و دامی کارهای خوبی انجام داده است ، گفت: گروه صنایع این دانشکدگان در صنایع غذایی رتبه ۳۸ جهانی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود:‌ضمن اینکه دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در بخش دانش کشاورزی رتبه ۵۷ جهانی را داشته و این در حالی است که دانشگاه تهران رتبه ۳۰۰ جهان را دارد ضمن اینکه دانشکدگان رتبه اول جهان اسلام و منطقه را نیز به خود اختصاص داده است.

وی به موضوع حمل و نقل و تجارت مواد غذایی نیز اشاره کرد و اظهار کرد: در کشور ما ضعف بزرگی در این بخش وجود دارد در حالی‌که ثروت اصلی در مواد غذایی در این بخش متمرکز شده به طوریکه برندهای بزرگی در جهان در حوزه مواد غذایی فعال هستند.

تفاهم‌نامه همکاری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و شورای اجرایی توسعه سواحل مکران در هفت بند برای مدت پنج سال تنظیم و به امضای طرفین تفاهم نامه رسید که بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد تمام ظرفیت‌های علمی و تجربی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در زمینه تحول دانش بنیان اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی سواحل مکران با هدف توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه به‌کارگیری شود.

همچنین ایجاد مرکز تحقیقات دانشگاه تهران در حوزه های کشت‌های در فضای بسته، بیابان‌زدایی، آبزی‌پروری، اقتصاد بومی و معیشت روستایی و کسب و کارهای مرتبط با کشاورزی و منابع طبیعی و صنایع مربوطه، مدیریت بهینه منابع آب برای تولید پایدار و طراحی و اجرای زنجیره ارزش در محصولات کشاورزی و منابع طبیعی سواحل مکران و ارائه خدمات مشاوره و دانش بنیان برای پاسخ فناورانه به مسائل کشاورزان، صنعتگران و تمام بازیگران زنجیره تامین کشاورزی و منابعطبیعی سواحل مکران از جمله مفاد این تفاهم نامه می باشد.

شورای اجرایی توسعه سواحل مکران نیز متعهد شده که در قبال این گونه فعالیت‌ها فضایی در منطقه به‌منظور استقرار مرکز تحقیقات مشترک کشاورزی و منابع طبیعی اختصاص دهد و همچنین ایجاد ارتباط موثر فناورانه ۲ و چند سویه میان دانشکدگان و زنجیره تامین کشاورزی و صنعتی منطقه و در اختیار قراردادن اطلاعات به هنگام با لحاظ پیمان‌های محرمانگی کنونی و آتی برای اهداف مطالعاتی و پژوهشی دانشگاهی از دیگر این تعهدات به شمار می‌رود.

منبع
ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا