اخبار

چابهار مسیر طلایی تجارت و بازرگانی ایران و هند است

در دیدار مشترک دکتر حسین دهقان با رودرا گائو شرست سفیر هند در تهران زمینه های مشترک گسترش همکاری های تجاری و سرمایه گذاری هند و ایران در منطقه مکران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای توسعه مکران، رودرا گائوراو شرست سفیر هند در تهران بمنظور هماهنگی ها و تسریع در زمینه های همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و هند در منطقه مکران در محل دبیرخانه شورای توسعه مکران حاضر و با دکتر حسین دهقان نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر شورای توسعه مکران دیدار کرد.در این دیدار دکتر دهقان به تشریح ظرفیت های سرمایه گذاری منطقه مکران پرداخت و گفت: منطقه مکران و بندر چابهار، همان گونه که نارندا مودی نخست وزیر هند گفته است ، دروازه طلایی برای هر دو کشور است. دکتر دهقان با تأکید بر تقویت مناسبات دوجانبه، خاطر نشان کرد: مشارکت بخش خصوصی و حضور شرکت های هندی در حوزه های مرتبط با صنایع از جمله زیرساختهای فنی و البته همکاری بر محور مسائل زیست محیطی و امنیتی منطقه شامل امنیت دریانوردی، مبارزه با قاچاق و ناامنی را در دستورکار قرار دارند.دبیر شورای توسعه سواحل مکران در بخش دیگری از صحبت های با بیان اینکه در گذشته، بازدید مفصلی از صنایع دریانوردی هند داشته ام، تصریح کرد: ظرفیت بسیار خوب همکاری در حوزه های دریانوری، بهداشت و کشاورزی (برای نمونه کاشت میوه های استوایی)، پتروشیمی، گاز، انواع انرژی و تولید خودروهای برقی در منطقه مکران وجود دارد و در این راستا آماده همکاری و تسهیل سرمایه گذاری هستیم.دکتر دهقان با اشاره به شناخت متقابل دو کشور از ظرفیت های همدیگر، گفت: امروز تصمیم گیری برای اهداف بلند مدت و اجرای آنها به نفع دو کشور و بهترین فرصت برای همکاری دوجانبه است. دبیر شورای توسعه مکران با مهم شمردن زمان برای تعمیق همکاری ها گفت: زمان برای از دست دادن نداریم و زمینه را برای گسترش همکاری و رفع موانع و چالش ها در حوزه سرمایه گذاری فراهم سازیم.

چابهار مسیر طلایی هند در تجارت با ایران، اوراسیا و آسیای میانه است
در ادامه این نشست سفیر هند در تهران بندر چابهار را به عنوان «دروازه طلایی»، مسیر اتصال هند به ایران، اوراسیا و آسیای میانه نامید و گفت: در روابط دوجانبه مشکل قابل توجهی وجود ندارد و هند به سیاست حمایت از چابهار ادامه می دهد. سفیر هند در تهران با اشاره به اینکه هند سیاست خارجی مستقل دارد و ما به سپهر گسترده تر دوجانبه برای گفتگو احتیاج داریم. رودرا گائوراو شرست تصریح کرد: ظرفیت واردات و صادرات در چابهار به صورت گسترده تر می تواند توسعه یابد و این رویکرد ماهیت اقتصادی روابط دوجانبه را تقویت می کند. در این زمینه، هند حاضر است در صنایع کشتی سازی، امنیت دریانوردی، حمل و نقل و صنایع غذایی مشارکت کند.سفیر هند با تأکید بر «روز چابهار» در هند، اهمیت ژئوپلیتیکی این بندر برای ایران و هند و استمرار دوستی و اعتماد میان دو کشور و تعهدات درازمدت هند در همکاری دوجانبه یادآور شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا